Home World News Russia to Retaliate After Accounts of its State Broadcaster Frozen in France: Reports

Russia to Retaliate After Accounts of its State Broadcaster Frozen in France: Reports

0
Russia to Retaliate After Accounts of its State Broadcaster Frozen in France: Reports

[ad_1]

Last Updated: January 22, 2023, 07:22 IST

Russian President Vladimir Putin takes part in ceremony to commission new warships into the Russian navy, via a video link at the Novo-Ogaryovo state residence, outside Moscow, on December 29, 2022. (AFP)

Russian President Vladimir Putin takes half in ceremony to fee new warships into the Russian navy, by way of a video hyperlink on the Novo-Ogaryovo state residence, outdoors Moscow, on December 29, 2022. (AFP)

The channel’s director in France, Xenia Fedorova introduced in a press release posted on Twitter later Saturday that this had been the ultimate blow

Moscow will retaliate in opposition to French media in Russia after the financial institution accounts of RT France, the French arm of its state broadcaster, had been frozen, Russian information businesses quoting an nameless overseas ministry supply reported Saturday.

Hours later, the director of the channel in France introduced that it will have to shut down as a consequence.

“The blocking of RT France accounts will lead to retaliatory measures in opposition to the French media in Russia,” the TASS and RIA Novosti news agencies quoted the foreign ministry source as saying.

The measures “will be remembered”, the supply mentioned, accusing Paris of “terrorising Russian journalists.”

The channel’s director in France, Xenia Fedorova announced in a statement posted on Twitter later Saturday that this had been the final blow.

“After five years of harassment, the authorities in power have achieved their goal: the closure of RT France,” she wrote.

She denounced the French transfer as an “arbitrary measure” that amounted to censorship, including that 123 staff had been in danger of not being paid for January and will lose their jobs.

– Paris blames sanctions –

The accounts freeze was part of the latest European Union sanctions against Russia.

On Friday, the unions of RT France — already banned from broadcasting — said their accounts had been frozen in the country.

The French finance ministry told AFP that chain’s assets had been frozen in compliance with the most recent EU sanctions over Ukraine — not on Paris’s initiative.

Unlike the initial sanctions decided after Moscow launched its Ukraine offensive, fresh EU measures adopted in December provided for an “asset freeze” of focused entities, the identical ministry supply mentioned.

Among these entities is “ANO TV Novosti, a guardian firm holding 100 p.c of RT France”, the source said, explaining the decision.

But an RT France trade union representative countered this, saying the order came directly from the French treasury.

“We received a letter from our bank on January 18 which said that our bank accounts were frozen at the request of the general management of the treasury,” the consultant instructed AFP.

Media warfare

EU authorities had in March final 12 months banned RT — together with the French language model — and fellow Russian broadcaster Sputnik from transmitting in the EU bloc or on-line, accusing them of appearing as mouthpieces for Kremlin “disinformation”.

In July, the European Court of Justice threw out an appeal from RT France against a broadcast ban introduced by the EU shortly after the Kremlin sent troops to Ukraine.

France was the only EU member state still to host an RT branch, having done so since 2017, and retain a registered RT subsidiary, which has continued to produce and distribute programmes that are available via VPN internet access.

Launched in 2005 as “Russia Today”, state-funded RT has expanded with channels and web sites in languages together with English, French, Spanish and Arabic.

Even earlier than the Russian army operation in Ukraine, Germany had taken the German language RT service off the air in December 2021 for not having a sound satellite tv for pc licence.

Most Western media retailers are already off-air in Russia and have seen their web sites banned.

Western nations have lengthy accused RT of distributing disinformation and Kremlin-friendly propaganda.

Read all of the Latest News right here

(This story has not been edited by News18 employees and is printed from a syndicated information company feed)

[ad_2]

Source hyperlink

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here